12 mei 2012

Recepten uit voormalig Joegoslavië

Aan de Servische keuken heb ik goede herinneringen. Zo heb ik heerlijk gegeten bij visrestaurant Bata Pežo aan de Donau in Kamenjar vlakbij Novi Sad. En de copieuze en smaakvolle maaltijd die wij bij onze Servische vrienden hier ter lande voorgeschoteld kregen zal ik zeker nooit vergeten.

Een week of wat geleden las ik – op Balkanboeken – over een onlangs door Fontaine uitgevers gepubliceerd kookboek met recepten uit voormalig Joegoslavië. De titel van het boek is ‘Smaak van een land dat niet meer bestaat’. Uiteraard wilde ik dit boek wel eens zien. Dankzij vriendin Irma kreeg ik het onverwacht snel in mijn bezit.

Voor een eerste indruk heb ik het kookboek doorgebladerd samen met Dragana, mijn Servische kennis. De schrijvers hebben er een ‘persoonlijk culinair plakboek vol smaken en herinneringen’ van gemaakt. Een goed idee, vonden we. Dat de auteurs, ‘partners in leven en werk’, Zrinka Oberman en Goran Todorović daardoor prominent aanwezig zijn maakt dit kookboek – mede door de overzichtelijke vormgeving – een boek dat ook buiten de keuken prettig leesbaar is. Zrinka komt overigens uit Osijek, Oost-Kroatië, niet ver van Novi Sad in Servië. Goran heeft Servische ouders, maar is opgegroeid in Bosnië (Sarajevo vermoed ik). Onder de onorthodoxe hoofdstuktitels ‘Kleine trek’, ‘Serieuze trek’, ‘Trek in zoet’ en ‘Trek in winter’ presenteren de auteurs een mix van recepten uit wat nu Kroatië, Bosnië en Servië heet. Kroatië heeft op het eerste gezicht licht de overhand, hetgeen ook blijkt uit de Kroatische naamgeving van een aantal recepten. Het geheel was voor mijn Servische kennis niettemin een feest der herkenning.

De eerste indruk was dus goed. En dat is belangrijk. Want het gaat er bij een kookboek uiteindelijk toch om dat je het wilt gebruiken. Mij inspireert dit boek in ieder geval om veel van de gerechten gauw zelf klaar te gaan maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten