3 juni 2012

Yes! Novi Sad edition

Ga in de boekwinkel zoeken naar toeristische informatie over Servië, een taalgidsje of een reisgids, en de kans is groot dat je niets vindt. Zeker niet over Novi Sad. Via via ben ik in het gelukkige bezit gekomen van twee Engels-Servische taalboekjes voor toeristen. Het zijn aardige boekjes, maar breed opgezet en bovendien is datgene wat je zoekt niet altijd gemakkelijk te vinden. Op internet is natuurlijk ook wel het een en ander te vinden, maar die informatie is versnipperd en derhalve niet geschikt om af te drukken en mee te nemen (tenzij je je eigen boekje samenstelt).

Toch zijn er een paar Novi Sad reisgidsjes die gratis te downloaden zijn. ‘Novi Sad in your pocket’ is daar één van. Hoewel de titel en het formaat suggereren dat het een gids is om bij je te dragen, is de inhoud vooral van nut bij het voorbereiden van je reis en dagtrips binnen en buiten Novi Sad: er staat veel actuele informatie in over hotels, restaurants, cafés, uitgaansgelegenheden en evenementen. Voor wat betreft de overige informatie: soms staat er te veel in, soms te weinig. Bijvoorbeeld, op een paar woorden na komt de Servische taal helemaal niet aan bod. En het deel ‘What to see’ is beperkt: van de drie belangrijke kunstmusea aan het Trg Galerija wordt er slechts één genoemd, en dat is niet het prachtige Galerija Matice Srpkse.

Via de website Slovce zijn nu twee taal- annex reisgidsjes gratis te downloaden die je wel gemakkelijk bij je kan en wil dragen. ‘Your experience of Serbia’ heeft de maakster haar boekjes genoemd, afgekort tot YES. Tweederde deel van de boekjes bestaat uit Servische woorden en frasen die de toerist zou kunnen gebruiken (ook hier is Engels de tweede taal); eenderde deel geeft essentiële toeristische informatie. Er is een basiseditie, met toeristische hoogtepunten in Servië en een editie over Novi Sad. Wellicht dat andere steden volgen.

YES telt slechts twintig bladzijden: vijf vellen A4, gevouwen tot een A5-boekje. De informatie is kort en krachtig. Ooit ben ik zelf begonnen een reisgids voor Novi Sad op te stellen en derhalve weet ik hoe moeilijk het is om keuzes te maken, om je te beperken tot de essentie, om een doel te stellen, zeker als je interesse kunst- en cultuurhistorisch is. YES is dat gelukt: YES geeft essentiële informatie en heeft duidelijke doeleinden. Opvallend daarbij zijn de labels ‘Don’t miss it!’. Drie varianten zijn er: ‘Taste it!’, ‘Enjoy it!’ en ‘Visit it!’.

In al haar beknoptheid is ‘YES – Novi Sad edition’ een volledige basisgids. Er is zelfs ruimte om je eigen aantekeningen in op te schrijven. En dat heb ik dan ook maar gelijk gedaan, een aanvulling op het lijstje ‘Statues of some famous people’. Daarin ontbreekt naar mijn smaak Mileva Marić, niet alleen omdat zij een vrouw is (het lijstje bestaat enkel uit mannen), maar vooral omdat zij een vooraanstaande rol heeft gespeeld in de wetenschap als mathematica en als inspirator van haar man Albert Einstein. Haar borstbeeld staat op de universiteitscampus, iets buiten het centrum, en wellicht is dat de reden dat zij hier ontbreekt.

YES nodigt de lezer uit om op basis van de aangedragen hoogtepunten op internet verder te zoeken naar meer informatie. In deze kan ik mijn eigen blog ook van harte aanbevelen. ‘Mijn Novi Sad’ is weliswaar niet opgezet met als doel de toerist te informeren, maar kan wel als zodanig worden gebruikt. Relevante berichten zijn bijvoorbeeld: Wegwijs in Novi Sad, Jovan Jovanović Zmaj, De bruggen van Novi Sad, Servisch-orthodoxe kerken, 24 maart 1999, Eten, drinken en 'sladoled', Petrovaradin, Kloosters in Fruška Gora, Musea in Novi Sad, Stari Grad, Het Štrand, Een concert in de synagoge, Het Athene van Servië, Jovan Soldatović.

Al met al is YES is op het eerste gezicht een bruikbare en prettige compagnon voor een ieder die Servië en/of Novi Sad wil bezoeken. YES ‘Edition of Novi Sad’ lijkt mij trouwens ook uitermate geschikt voor het publiek dat deze zomer vanuit niet-Servokroatische sprekende landen het populaire EXIT muziekfestival in Petrovaradin gaat bezoeken. Ik zal niet naar EXIT gaan, maar wanneer ik weer naar Servië afreis, met Novi Sad als uitvalsbasis, dan zal ik de YES taal- en reisgidsjes zeker bij mij dragen, ‘in my pocket’.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten